Saturday, February 20, 2010

ALISSARA THAI CUISINE

Petang itu redup dan sejuk. Barangkali mahu hujan. Aku layan jiwa parah dalam bingar. Mereka menari, menggila dengan lagu lagu dan mencetus hilai tawa orang sekeliling. Gembira tapi hanya sementara.

Apa pun ini hal yang lain;

Ini kenyataan tentang rasa cinta pada sebuah hidangan. SEAFOOD PEDANA. Ya, namanya saja sudah cukup gah di sisi aku. Anggun sekali. Rasanya romantis, tak akan ada benci atau sangsi. Percaya pada naluri bau-an-nya yang lazat.

Seperti ada keraian, udang, ikan, sotong, dan ketam bertemu dalam satu pesta rasa yang unik. Walau warnanya malap tapi ia penuh misteri. Rahsia zaman Alissara. Hanya taburan daun kari yang kekal hijau digoreng jadi hiasan. Mantap hasil seninya.

Tekstur kuahnya yang separa pekat masih mendidih saat ia dihidang. Cili potongnya mewangi. Sempurna rasa masam, manis dan masinnya. Bagai magis yang memukau seluruh deria rasa. Tak boleh kita sangkal. Harus kita jamu dengan nasi putih sebagai pelengkap. Rasa bahagia yang tak berkesudahan, hingga licin setiap jari dan pinggan.

Arkian, hujan pun turun mencurah laju, kemudian bergendanglah lagu bila malam makin padu dan aku beradu. Gembira hilang dalam gelap malam.

No comments: