Sunday, January 31, 2010

ORKID THAI

Hari itu hari Rabu petang. Aku fikir petang Rabu akan bawa bahagia hingga ke malam. Bawa cahaya walau hanya ada RM27 di tangan. Mahu bikin cerita, petang itu perut aku pun berlagu lagi. Tamat kelas, aku bersama dengan teman pemakan lain telah pergi merayakan hari kami. Pergi makan di ORKID THAI Seksyen 9, Shah Alam.

Ada satu, dua, tiga, empat (itu aku), lima, enam dan tujuh orang sedang asyik mentelaah menu. Aku lihat dan kaji setiap menu dan harganya. Dari yang paling mahal hingga lah yang paling boleh tahan. Kemudian aku pesan satu Chinese Tea (RM1) dan satu Yee Mee with Udang Galah (RM6). Lama aku kira saat dan akhirnya makanan aku tiba pada saat paling genting. Aku lega.

Yee Mee aku digoreng garing kemudian dilimpahi tekstur kuah yang pekat dan likat buat aku syok tengok dia. Rasanya padat malah masih ada bait bait telur putih yang kelihatan. Hasil gaulannya kemas. Sempurna dan cantik bertemankan sayur sawi hijau, daun bawang dan dua ekor udang galah merah. Membuat aku jadi buta sebentar. Buta dengan panahan asapnya yang mewangi. Menusuk serobong hidung aku yang tak segan silu.

Aku pun bantai makan dengan sopan sekali. Makanan orang lain pun sama di bantai. Kami saling tukar tukar makanan. Syiok habis!

Makanan hari itu memang satu kesyukuran tapi bila bil datang, jantung aku hilang. Salah aku? Hish tak mungkin, makanya tangan lekas saja melambai ke arah waiter di hujung sana. Dia datang dengan dada bidang. Eksyen sungguh!

Aku tunjuk bil (bahagian aku),...

"Encik, kenapa saya punya RM15? Tadi saya order Yee Mee with Udang Galah, harganya RM6 tahu?"

Dia bilang, "Cik, Yee Mee ada Udang Galah , mestilah harganya mahal." Lalu dia tunjuk kembali menu ke aku.

Astargfirullahalazim...memang aku yang salah.

Dia bilang lagi, "Cik salah kan?!"

Babi! Malu betul. Tak payah lah nak ejek!!



4 comments:

e-zul Iswhat said...

tak perlu gambar, membaca saja aku dah lapar,

kau memang pandai menulis. more please!

*nanti nak rasa jugak lah kat orchid, tp time ada duit la*

Anonymous said...

a/s/l plzzz

Anonymous said...

boleh mintak alamat kedai mkn ni tak? i nak bawak my kids. they all memang suka tomyam. funny la pasal yee mee tu. apa lah dik... mana ada yee me RM6.

Anonymous said...

boleh mintak alamat kedai mkn ni tak? i nak bawak my kids. they all memang suka tomyam. funny la pasal yee mee tu. apa lah dik... mana ada yee me RM6.